Jotta menestystä voi tavoitella, täytyy ensin määrittää tavoitteensa. Menestys on sitten näiden tavoitteiden saavuttamista, olipa kyseessä siten yrityksen tai yksilön menestys. Tavoitteiden asettamista ja konkreettisen suunnitelman tekemisestä niiden saavuttamiseksi kutsutaan yritysmaailmassa usein strategiaksi. Me kutsumme sitä poluksi menestykseen.
Menestyvä yritys
Kokemuksemme mukaan on joukko asioita, jotka erottavat menestyvät yritykset muista. Niitä ovat:
- yrityksellä on selkeä suunta ja tavoite, jonka takana koko organisaatio on
- yrityksen toiminnan keskiössä on aina ihminen, oli kyseessä sitten työntekijä, kumppani tai asiakas
- yrityksen toimintaa leimaa positiivinen tyytymättömyys – tiedämme missä olemme hyviä ja iloitsemme siitä, mutta tunnistamme myös kehityskohteemme ja teemme töitä niiden eteen
- yritys uskaltaa kohdata joskus brutaalitkin tosiasiat ja tehdä päätöksiä niiden voittamiseksi
- yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaa leimaa luottamus ja luotettavuus, vastuun ottaminen ja kantaminen joka tasolla
- yrityksellä on rohkeutta tarttua tilaisuuteen
- yrityksellä on valmius muutokseen – hyvinkin nopeasti
Näiden lisäksi asiakaslähtöisyydellä on merkittävä rooli menestyvien yritysten DNA:ssa. Asiakaslähtöisyys on läpi koko organisaation kulkeva ajattelutapa; se on kykyä hypätä asiakkaan saappaisiin ja todella ymmärtää, mitä asiakas tarvitsee ja miksi. Se voi merkittävästi kasvattaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden arvoa. Se voi olla kriittinen erottautumistekijä.
Näihin lähtökohtiin perustuu myös oma kokemuksemme menestymisestä yrittäjänä, ja niiden mukaan autamme asiakkaitammekin. Jos haluat löytää oman polkusi menestykseen, tutustu asiakaslähtöisen myynnin tai liiketoiminnan valmennuksiimme.