Menestyksen määritteleminen ei ole aivan yksinkertaista. Usein menestys mielletään ulkoisiksi tekijöiksi: tunnettuudeksi, rahaksi ja vallaksi. Sisäinen käsitys siitä, onko menestynyt vai ei, voi olla kuitenkin jotain aivan muuta. Mielestämme jokaisen tulisikin määritellä omat menestyksen mittarinsa itse. Mitä juuri minä haluan saavuttaa? Mistä minä unelmoin? Mitä minun pitää tehdä, jotta olen omasta mielestäni onnistunut ja menestynyt?

Jotta menestystä voi tavoitella, täytyy ensin määrittää tavoitteensa. Menestys on sitten näiden tavoitteiden saavuttamista, olipa kyseessä siten yrityksen tai yksilön menestys. Tavoitteiden asettamista ja konkreettisen suunnitelman tekemisestä niiden saavuttamiseksi kutsutaan yritysmaailmassa usein strategiaksi. Me kutsumme sitä poluksi menestykseen.

Menestyvä yritys

Kokemuksemme mukaan on joukko asioita, jotka erottavat menestyvät yritykset muista. Niitä ovat:

  • yrityksellä on selkeä suunta ja tavoite, jonka takana koko organisaatio on
  • yrityksen toiminnan keskiössä on aina ihminen, oli kyseessä sitten työntekijä, kumppani tai asiakas
  • yrityksen toimintaa leimaa positiivinen tyytymättömyys – tiedämme missä olemme hyviä ja iloitsemme siitä, mutta tunnistamme myös kehityskohteemme ja teemme töitä niiden eteen
  • yritys uskaltaa kohdata joskus brutaalitkin tosiasiat ja tehdä päätöksiä niiden voittamiseksi
  • yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaa leimaa luottamus ja luotettavuus, vastuun ottaminen ja kantaminen joka tasolla
  • yrityksellä on rohkeutta tarttua tilaisuuteen
  • yrityksellä on valmius muutokseen – hyvinkin nopeasti

Näiden lisäksi asiakaslähtöisyydellä on merkittävä rooli menestyvien yritysten DNA:ssa. Asiakaslähtöisyys on läpi koko organisaation kulkeva ajattelutapa; se on kykyä hypätä asiakkaan saappaisiin ja todella ymmärtää, mitä asiakas tarvitsee ja miksi. Se voi merkittävästi kasvattaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden arvoa. Se voi olla kriittinen erottautumistekijä.

Näihin lähtökohtiin perustuu myös oma kokemuksemme menestymisestä yrittäjänä, ja niiden mukaan autamme asiakkaitammekin. Jos haluat löytää oman polkusi menestykseen, tutustu asiakaslähtöisen myynnin tai liiketoiminnan valmennuksiimme.

Via Novan Katri Koli ja Juha Lehikoinen haluavat auttaa yrityksiä ja yksilöitä tunnistamaan omat polkunsa menestykseen.